درب توالت فرنگی را قبل از کشیدن سیفون ببندید تا از انتشار کرونا ویروس 2 جلوگیری گردد

23 ژوئن 2020 - عدم بستن درب توالت قبل از شستن محتویات می تواند به افزایش انتقال ویروس کمک کند، محققان درمورد این موضوع در طول بیماری همه گیر COVID-19 هشدار داده اند.

یک تیم چینی از دانشگاه یانگژو در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه میکروب ها ممکن است از طریق مایعات در ظرف توالت به بیرون پخش شده و انتشار یابند.

آنها محاسبه كرده اند كه شستشو یا کشیدن سیفون بدون بستن درپوش، سبب اسپری شدن مواد از ته ظرف توالت به بیرون می شود و می تواند از سطح زمین تا 3 متر پخش شود.

با آگاهی از اینکه COVID-19 می تواند از طریق قطرات هوا(airborne droplets) از سرفه، عطسه یا اشیاء آلوده با آن پخش شود، به افراد توصیه می شود قبل از شستشو به عنوان یک اقدام احتیاطی، درب توالت را ببندند.

همچنین شواهدی از وجود ویروس در مدفوع افرادی که آزمایش کروناویروس 2 برای آنها مثبت بوده است، وجود دارد، اگرچه هنوز کسی نمی داند که آیا مدفوع، روش دیگری برای انتقال ویروس است یا خیر.

محققان گفتند: استفاده از توالت ها یک ضرورت روزانه است اما در صورت استفاده ی نادرست ممکن است خطرناک شوند، به خصوص در سناریوی فعلی که با یک بیماری همه گیر جهانی روبرو هستیم.

این مقاله همچنین ممکن است به تولید کنندگان توالتهای فرنگی این ایده را بدهد و از آنها بخواهد که توالت هایی با طراحی بهتر تولید کنند که درب آنها بطور خودکار قبل از فشردن دکمه ی سیفون بسته شود و قبل و بعد از شستشو ضدعفونی گردد.

آنها می گویند: یافته های ما حاکی از آن است که افراد باید بهداشت توالت خود را بهبود بخشند. این تیم علاوه بر بستن درب توالت فرنگی قبل از کشیدن سیفون، به کاربران توصیه می کند که صندلی را قبل از نشستن تمیز کرده و دست هایشان را با دقت شستشو دهند.

دکتر Bzdek ، از مرکز تحقیقات آئروسل Bristol در دانشگاه بریستول، گفت: اگرچه هیچ ارتباطی بین گسترش COVID-19 و شستشوی توالت وجود ندارد، اما ما با این توصیه ها موافق هستیم.

وی افزود: گرچه این مطالعه نمی تواند نشان دهد كه این اقدامات باعث كاهش انتقال ویروس SARS-CoV-2  می شود، اما بسیاری از ویروس های دیگر از راه مدفوعی - دهانی منتقل می شوند، بنابراین این یک اقدام بهداشتی خوب است كه به هر حال بهتر است انجام دهید.

این یافته ها در مجله ی فیزیک سیالات(Physics of Fluids) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/june/toilet-users-urged-to-close-lid-after-flushing-in-case-it-spreads-covid-19.html